Vastuullinen toiminta

Osaamistavoitteet
Oppija osaa
- tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin.
- käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti.
- ottaa huomioon tekijänoikeudet tiedon käyttämisessä ja jakamisessa.
- luoda ja muokata kuvallista digitaalista sisältöä (esitysgrafiikka) tekijänoikeuksia noudattaen.
Tehtävät
Tälle sivulle on koottu erilaisia tehtäviä digikouluttajan avuksi ja tueksi. Voit poimia yksittäisiä tehtäviä tai koota koko kurssisuunnitelman niihin pohjautuen. Tehtävissä on merkintä Digitaitomerkki-harjoitus, jos ne tukevat digitaitomerkkien suorittamista.
Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 45 min
Tarvittavat välineet: Muistilappuja ja kyniä.
Tehtävä:
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti Mediakasvatusseuran video Mitä on digihyvinvointi (Youtube).
Keskustele parisi kanssa ”Mitä on digihyvinvointi?” -videosta. Voitte kirjoittaa asioita muistiin muistilapuille. Käykää yhdessä läpi pohdintoja ja jakakaa parhaat vinkit digihyvinvoinnin parantamiseen.
Apukysymyksiä:
- Mitä digihyvinvointi on?
- Millä tavoin digitaalisten laitteiden käyttö on parantanut hyvinvointiasi?
- Millä tavoin digitaalisten laitteiden käyttö on heikentänyt hyvinvointiasi?
- Tarvittavat välineet: muistilappuja ja kyniä
Osaamistavoite: Oppija osaa luoda ja muokata esitysgrafiikkaa
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 45 min
Tehtävä:
- Katsokaa yhdessä tai itsenäisesti video PowerPointin perusteet (Youtube).
- Keskustelkaa yhdessä seuraavista aiheista:
- Ovatko oppijat käyttäneet Powerpoint-ohjelmaa? Mihin sitä on käytetty?
- Mihin tarkoitukseen esitysohjelmaa voi käyttää?
- Millainen on hyvä esitys?
- Millaisia kuvia esityksessä saa käyttää? Mihin kuviin pitää kysyä erikseen lupa?
- Käykää läpi toimintoja omalta koneelta.
- Käydään vaihtoehtoisena toteutustapana läpi Google Sheets -ohjelmaa ja vertaillaan ohjelmia.
Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Oppija osaa luoda ja muokata kuvallista digitaalista sisältöä (esitysgrafiikka).
Tämän tehtävän voit hyödyntää suoraan Vastuullinen toiminta -digitaitomerkin osana.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 1 tunti
Tehtävä:
Tee esitys digihyvinvoinnista esim. PowerPoint-ohjelmalla ohjeen mukaisesti.
1. Otsikkodia: ”Digihyvinvointi” ja oma nimi
2. Dia: Kirjoita kolme (3) esimerkkiä siitä, miten digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö voi heikentää hyvinvointiasi.
3. Dia: Kirjoita kolme (3) esimerkkiä siitä, miten digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö voi parantaa hyvinvointiasi.
4. Dia: Lisää yksi (1) kuva, jonka olet etsinyt internetistä. Varmista, että kuvan käyttöoikeudet antavat sinulle luvan käyttää kuvaa. Kirjoita diaan tiedot kuvan alkuperästä ja käyttöoikeuksista.
Tallenna esitys tietokoneen työpöydälle nimellä PowerPoint-tehtävä-omanimesi.
Vaihtoehtoisesti tehtävän voi tehdä oppijoiden itse valitsemista aineista (esim. elokuva, musiikki, harrastus, kaupunki, eläin, kasvi, ruoka yms.). Esitykseen voi hakea tietoa esitykseen tietoja ja kuvia internetistä tai ottaa itse kuvia mobiililaitteella ja lisätä ne esitykseen. Ennen esityksen tekemistä on hyvä keskustella kuvien käyttöoikeuksista ja tekijänoikeuksista sekä internetistä löytyvän tiedon luotettavuuden arvioinnista.
Lisätehtävä:
Tallenna esitys pilvipalveluun (esim. Google Drive) tai lähetä esitys itsellesi sähköpostin liitteenä.
Osaamistavoite: Oppija osaa käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 1 tunti
Tehtävä:
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti video Netiketti (Youtube).
Keskustellaan videon jälkeen yhdessä:
- Oletko kohdannut kiusaamista verkossa? Tai nähnyt sitä?
- Mitkä mielestäsi kuuluvat hyviin tapoihin verkossa liikkuessa?
- Mitä asioita pitää ottaa huomioon, kun liikut internetissä?
- Mitä ei saa julkaista ilman lupaa?
- Millaisia viestejä toisesta ihmisestä ei saa julkaista?
- Miten kannattaa osallistua nettikeskusteluun? Mitä ei saa tehdä ja mitä täytyy tehdä?
Osaamistavoite: Oppija osaa ottaa huomioon tekijänoikeudet tiedon käyttämisessä ja jakamisessa.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 30 min
Tehtävä:
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti kaksi videota tekijänoikeuksista: Miten saan käyttää kirjallisia ja taiteellisia teoksia (Youtube) ja Tekijänoikeus (Youtube).
Keskustellaan yhdessä tekijänoikeuksista:
- Jos käytät toisen ihmisen tekemää teosta, tarvitsetko luvan?
- Suojaako tekijänoikeus teoksen tietoa, ideaa ja ajatuksia?
- Miten toisen tekemän teoksen tietoa saa käyttää?
- Milloin toisen tekemää teosta saa käyttää?
- Jos teos on tehty Creative Commons -lisenssillä, mitä se tarkoittaa?
Osaamistavoitteet: Oppija osaa ottaa huomioon tekijänoikeudet tiedon käyttämisessä ja jakamisessa.
Kesto: 15 min / peli
Tehtävä:
Kopiraittilan sivuilta löytyy kaksi videota ”Mitä tekijän oikeus on?” ja ”Teosten käyttö”.
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti videot Kopiraittilan sivuilta. Oppijat voivat testata tietojaan kolmella eri pelillä. Kaksi peleistä sopii myös yhdessä pelattavaksi:
1. Tekijänoikeustaito: Haluatko miljonääriksi peli? Aikaraja vastauksille, sopii yksin pelattavaksi.
2. Teosten käyttötaito – Totta vai tarua –peli Pelataan yhdessä tai itsenäisesti.
3. Tiedonhankintataito – BINGO –peli Pelataan yhdessä tai itsenäisesti.
Osaamistavoitteet: Oppija osaa tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Oppija osaa käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 30 min
Tehtävä:
Jaa kysymykset esimerkiksi yksi tehtävä per ryhmä. Edistyneemmässä ryhmässä voi olla useampiakin kysymyksiä per ryhmä. Käykää läpi yhdessä kaikkien vastaukset.
1.Digihyvinvointi:
- Miten digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö voi heikentää hyvinvointiani?
- Miten digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö voi parantaa hyvinvointiani?
2. Vastuullinen toiminta:
- Miten toimit sosiaalisessa mediassa hyvien tapojen mukaisesti?
- Millaista voi olla verkkokiusaaminen?
Tuntisuunnitelmat
Olemme koonneet alle kaksi erilaista tuntisuunnitelmaa aiheesta. Digitaitokoulutuksessa oppijoiden taitotaso ja mahdollinen etenemistahti määrittelevät tuntien suunnittelua.
Tuntisuunnitelma (3 t)
- Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min
- Digihyvinvointi (videotehtävä) 30 min
- Ohjeet PowerPointin peruskäyttöön (videotehtävä) 45 min
- Esitys digihyvinvoinnista (harjoitus) 1 t
- Päivän koonti ja oppijoiden toiveet seuraavalle kerralle (15 min)
Tuntisuunnitelma (3 t)
- Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min
- Kertausta vastuullisesta toiminnasta (kertaustehtävä) 30 min
- Netiketti (videotehtävä) 1 t
- Tekijänoikeudet (videotehtävä) 30 min
- Kopiraittila -tietoa ja testejä tekijänoikeuksista (harjoitus) 15 min
Tee oma ryhmän tuntisuunnitelma
Videot
Videot toimivat kouluttajan apuvälineinä, joista voi itse kerrata asioita. Videoita voidaan katsoa yhdessä ryhmän kanssa tai oppijat voivat tutustua niihin itsenäisesti.
Osuvat Taidot-videoiden soittolista (Youtube).
Hakutermejä videoiden hakemiseen verkosta: digihyvinvointi, powerpoint peruskäyttö, netiketti