Kaikkien-malli
Mitä?
Oppijalähtöisyys
Suunnitelma ja toiminta oppijan ehdoilla
ROHKAISE JA MOTIVOI
Paikallisuus
Fyysinen ja sosiaalinen toimintaympäristö osaksi koulutusta
LUO KUMPPANUUKSIA JA JATKOPOLUTA
Perustaidot
Perustaidot kehittyvät arjen haasteita ratkaisemalla
TUNNISTA JA TUNNUSTA
Miksi?
Minun parempi arki
Perustaidot mahdollistavat paremman arjen ja osallisuuden
YHTEISKUNTA TARVITSEE KAIKKIA
– Perustaidot kuuluvat kaikille
Miten?
Oppija
ENNEN
- Ilmoittautuminen
AIKANA
- Tavoitteen muotoilu
- Toiminta
- Itsearviointi ja palautteen antaminen
JÄLKEEN
- Jatkopolun mukainen toiminta
Kouluttaja
ENNEN
- Ryhmän kokoaminen
- Koulutuksen suunnittelu
AIKANA
- Ryhmäyttäminen
- Tavoitteen muotoilu ja toiminnan mahdollistaminen
- Opitun dokumentointi
Kumppani
ENNEN
- Markkinointi omille sidosryhmille ja asiakkaille
AIKANA
- Asiantuntijuuden jakaminen
- Omista palveluista tiedottaminen
- Sparraus
- Jatkopalveluihin ohjaaminen / tarjoaminen
JÄLKEEN
- Elämän ja uran hallinnan tukeminen jatkopalveluissa
Miten?
ENNEN
Oppija
- Ilmoittautuminen
Kouluttaja
- Ryhmän kokoaminen
- Koulutuksen suunnittelu
Kumppani
- Markkinointi omille sidosryhmille ja asiakkaille
AIKANA
Oppija
- Tavoitteen muotoilu
- Toiminta
- Itsearviointi ja palautteen antaminen
Kouluttaja
- Ryhmäyttäminen
- Tavoitteen muotoilu ja toiminnan mahdollistaminen
- Opitun dokumentointi
Kumppani
- Asiantuntijuuden jakaminen
- Omista palveluista tiedottaminen
- Sparraus
- Jatkopalveluihin ohjaaminen / tarjoaminen
JÄLKEEN
Oppija
- Jatkopolun mukainen toiminta
Kumppani
- Elämän ja uran hallinnan tukeminen jatkopalveluissa
Näin Kaikkien-malli toimii
Oppijalähtöisyys. Kaikkien-mallissa koulutus perustuu kunnioittavaan kohtaamiseen. Sisältö ja tavoitteet suunnitellaan yhdessä oppijoiden kanssa. Osallistaminen sitouttaa oppimisprosessiin ja tekee sisällöistä ja toteutuksesta henkilökohtaisesti mielekkäitä. Jokaisella on tietoja ja taitoja.
Paikallisuus. Kaikkien-mallissa koulutus linkitetään paikalliseen yhteisöön, osaksi sen sosiaalisia ja kulttuurisia olosuhteita. Paikalliset viranomaiset ja muut toimijat voidaan ottaa mukaan toimintaan. Paikallisuus vahvistaa oppijoiden yhteyksiä toimintaympäristöönsä.
Eri perustaitojen yhdistäminen koulutuksissa. Kaikkien-mallissa työikäisten luku-, numero- ja digitaitoja kehitetään arjen parantamiseksi, osana arkipäivän tilanteita. Tavoitteena voi olla esimerkiksi vahvistaa henkilökohtaista taloutta, koettua osallisuutta ja terveyttä sekä osallistumista koulutukseen ja työhön.
Kaikkien-malli sopii käytettäväksi erilaisissa ympäristöissä ja kanavissa (esimerkiksi harrastusryhmässä). Kouluttaja varmistaa, että oppimistavoitteet ymmärretään koko ryhmän ja yksittäisen oppijan näkökulmasta. Ryhmän teemaan liittyen oppija valitsee ja aikatauluttaa arkensa parantamiselle henkilökohtaisen tavoitteen. Tavoitteen saavuttamiseksi on käytettävä yhtä tai useampaa perustaitoa.
Tarve arjen parantamiseen motivoi, antaa oppimiselle syyn ja suunnan. Jotta oppiminen olisi motivoivaa ja vaikuttavaa, opetustilanteessa tulee tunnistaa ja tunnustaa yksilön tiedot ja osaaminen ja selvittää, mikä on hänen kannaltaan oleellista. Lisäksi ilmapiirin tulee olla turvallinen ja hyväksyvä. Näin voidaan tukea luottamuksen syntymistä, mikä mahdollistaa myönteisen asenteen oppimiseen. Luottamuksellisuus ja kohdennetut sisällöt tuottavat sisäisen motivaation. Oppijaa kannustaa oppimisesta saatava elämänlaadun parantuminen. Tahto ja taito kehittää elämäänsä luovat pohjan elinikäiselle oppimiselle.
Mallin oppimistapa valmentaa myös aktiiviseen kansalaisuuteen. Tämä tapahtuu vahvistamalla oppijan uskoa ja kykyä tarttua vaikuttamismahdollisuuksiinsa yhteiskunnassa ja omassa elämässään. Oppija voi tunnistaa osaamisensa ja kiinnostuksen kohteensa. Oppiminen on prosessi, jossa omaksutaan uusia tietoja ja taitoja sekä yhdistetään niitä olemassa olevaan osaamiseen. Oppiminen muuttaa ja kehittää myös käyttäytymistä, asenteita ja arvoja.
Kaikkien-malli on vapaasti käytettävissä, mutta mainitsethan lähteen!
Perustaidot
Yhteiskunnassa toimimiseen tarvitaan monipuolisia luku-, numero- ja digitaitoja. Nämä perustaidot kuuluvat kaikille. Jokaisella on oikeus elinikäiseen oppimiseen ja taitojensa päivittämiseen.
Lukutaito: Informaatioyhteiskunnassa vaaditaan monilukutaitoa ja mediakriittisyyttä. Viestien ja viestintäkanavien tulvassa tarvitaan taitoja mm. tiedon aktiiviseen hakemiseen, arviointiin ja tulkintaan. Tarvitaan myös kriittisyyttä sekä kykyä ymmärtää keinoja, joilla meihin pyritään vaikuttamaan.
Numerotaidot: Jokainen tarvitsee arjessaan erilaista numeroiden osaamista. Numeerinen tieto ja matemaattinen ongelmanratkaisu auttavat selittämään, arvioimaan ja ennakoimaan asioita.
Digitaidot: Suuri osa arkipäivän tiedonhankinnasta, kommunikaatiosta ja asioinnista hoidetaan teknisillä laitteilla. Verkkopalveluissa asiat voi hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta. Verkkopalvelujen tarkoituksenmukaiseen ja turvalliseen käyttämiseen tarvitaan kuitenkin osaamista ja valmiuksia.