Kaikkien-malli
Mitä?
Oppijalähtöisyys
Suunnitelma ja toiminta oppijan ehdoilla
ROHKAISE JA MOTIVOI
Paikallisuus
Fyysinen ja sosiaalinen toimintaympäristö osaksi koulutusta
LUO KUMPPANUUKSIA JA JATKOPOLUTA
Perustaidot
Perustaidot kehittyvät arjen haasteita ratkaisemalla
TUNNISTA JA TUNNUSTA
Miksi?
Minun parempi arki
Perustaidot mahdollistavat paremman arjen ja osallisuuden
YHTEISKUNTA TARVITSEE KAIKKIA
– Perustaidot kuuluvat kaikille
Miten?
Oppija
ENNEN
- Ilmoittautuminen
AIKANA
- Tavoitteen muotoilu
- Toiminta
- Itsearviointi ja palautteen antaminen
JÄLKEEN
- Jatkopolun mukainen toiminta
Kouluttaja
ENNEN
- Ryhmän kokoaminen
- Koulutuksen suunnittelu
AIKANA
- Ryhmäyttäminen
- Tavoitteen muotoilu ja toiminnan mahdollistaminen
- Opitun dokumentointi
Kumppani
ENNEN
- Markkinointi omille sidosryhmille ja asiakkaille
AIKANA
- Asiantuntijuuden jakaminen
- Omista palveluista tiedottaminen
- Sparraus
- Jatkopalveluihin ohjaaminen / tarjoaminen
JÄLKEEN
- Elämän ja uran hallinnan tukeminen jatkopalveluissa
Miten?
ENNEN
Oppija
- Ilmoittautuminen
Kouluttaja
- Ryhmän kokoaminen
- Koulutuksen suunnittelu
Kumppani
- Markkinointi omille sidosryhmille ja asiakkaille
AIKANA
Oppija
- Tavoitteen muotoilu
- Toiminta
- Itsearviointi ja palautteen antaminen
Kouluttaja
- Ryhmäyttäminen
- Tavoitteen muotoilu ja toiminnan mahdollistaminen
- Opitun dokumentointi
Kumppani
- Asiantuntijuuden jakaminen
- Omista palveluista tiedottaminen
- Sparraus
- Jatkopalveluihin ohjaaminen / tarjoaminen
JÄLKEEN
Oppija
- Jatkopolun mukainen toiminta
Kumppani
- Elämän ja uran hallinnan tukeminen jatkopalveluissa
Näin Kaikkien-malli toimii
Oppijalähtöisyys. Kaikkien-mallissa koulutus perustuu kunnioittavaan kohtaamiseen. Sisältö ja tavoitteet suunnitellaan yhdessä oppijoiden kanssa. Osallistaminen sitouttaa oppimisprosessiin sekä tekee sisällöistä ja toteutuksesta henkilökohtaisesti mielekkäitä. Jokaisella on tietoja ja taitoja.
Paikallisuus. Kaikkien-mallissa koulutus linkitetään paikalliseen yhteisöön, osaksi sen sosiaalisia ja kulttuurisia olosuhteita. Paikalliset viranomaiset ja muut toimijat voidaan ottaa mukaan toimintaan. Paikallisuus vahvistaa oppijoiden yhteyksiä toimintaympäristöönsä.
Eri perustaitojen yhdistäminen koulutuksissa. Kaikkien-mallissa työikäisten luku-, numero- ja digitaitoja kehitetään arjen parantamiseksi osana arkipäivän tilanteita. Tavoitteena voi olla esimerkiksi vahvistaa henkilökohtaista taloutta, koettua osallisuutta ja terveyttä sekä osallistumista koulutukseen ja työhön.
Kaikkien-malli sopii käytettäväksi erilaisissa ympäristöissä ja kanavissa kuten harrastusryhmässä. Kouluttaja varmistaa, että oppimistavoitteet ymmärretään koko ryhmän ja yksittäisen oppijan näkökulmasta. Ryhmän teemaan liittyen oppija valitsee ja aikatauluttaa arkensa parantamiselle henkilökohtaisen tavoitteen. Tavoitteen saavuttamiseksi on käytettävä yhtä tai useampaa perustaitoa.
Perustaidot
Yhteiskunnassa toimimiseen tarvitaan monipuolisia luku-, numero- ja digitaitoja. Nämä perustaidot kuuluvat kaikille. Jokaisella on oikeus elinikäiseen oppimiseen ja taitojensa päivittämiseen.
Lukutaito: Informaatioyhteiskunnassa vaaditaan monilukutaitoa ja mediakriittisyyttä. Viestien ja viestintäkanavien tulvassa tarvitaan taitoja muun muassa tiedon aktiiviseen hakemiseen, arviointiin ja tulkintaan. Tarvitaan myös kriittisyyttä sekä kykyä ymmärtää keinoja, joilla meihin pyritään vaikuttamaan.
Numerotaidot: Jokainen tarvitsee arjessaan erilaista numeroiden osaamista. Numeerinen tieto ja matemaattinen ongelmanratkaisu auttavat selittämään, arvioimaan ja ennakoimaan asioita.
Digitaidot: Suuri osa arkipäivän tiedonhankinnasta, kommunikaatiosta ja asioinnista hoidetaan teknisillä laitteilla. Verkkopalveluissa asiat voi hoitaa aika- ja paikkariippumattomasti. Verkkopalvelujen tarkoituksenmukaiseen ja turvalliseen käyttämiseen tarvitaan kuitenkin osaamista ja valmiuksia.