Kohderyhmät digikoulutuksessa

Oman kohderyhmän tunteminen auttaa varautumaan eri tilanteisiin koulutuksen aikana. Huomioi ryhmien osalta seuraavia asioita.
Erityisryhmä
- Erityisryhmille toimivat parhaiten kevyemmät tavat opettaa digiperustaitoja. Motivaatiota digiopetteluun löytyy parhaiten, kun oppijat pääsevät itse vaikuttamaan kurssisisältöihin.
- Käytä mahdollisimman selkeitä termejä. Varmista, että kaikki ovat ymmärtäneet termit.
- Oppijat ovat monesti eri tasoisia. Osalla oppijoista voi ilmetä haasteita kielen kanssa, vaikka äidinkielenä olisikin suomi.
Vaativa erityisryhmä
- Opettajalähtöisempi opettamistyyli toimii paremmin toisille. Toisinaan oppija toivoisi mahdollisimman vähän ”opettajamaista” luennointia.
- Panosta tekemiseen ja yhdessä pohtimiseen.
- Mielenkiinto yhtä asiaa kohtaan ei välttämättä kestä kovin kauaa. Keskittyminen ja jaksaminen voivat vaihdella.
- Tauota opetusta!
- Sovi säännöistä.
- Tarjoa erilaisia vaihtoehtoja tehtävien tekemiseen ja oppimiseen. Esim. videoita voi katsoa yhdessä tai omassa tahdissa.
- Huomioi, että ryhmässä voi olla kirjoitus- tai lukutaidottomia tai hyvin huonosti näitä taitoja osaavia.
- Jos suunnitelmasi ei toimi, elä hetkessä. Teette sen, mihin on sillä hetkellä mahdollisuus ja resurssia.
Maahan muuttaneiden ryhmä tai suomi ei ole äidinkieli
- Suomen kielen taito voi myös olla vaihtelevaa. Kuullun ymmärtäminen on usein taidoista kehittynein, kun taas luetun ymmärtäminen tai kirjoittaminen heikompaa.
- Käytä apuna kuvallista materiaalia.
- Näytä ensin vaihe vaiheelta, mitä seuraavaksi harjoitellaan. Tämän jälkeen oppijat voivat harjoitella itsenäisesti tai parin kanssa.
- Etene rauhallisessa tahdissa. Keskity olennaiseen ja karsi liika pois.
- Käytä selkokieltä. Ohjeita selkokielen käyttämiseen löydät Selkokeskuksen verkkosivuilta. Avaa ja selitä käyttämäsi termit kaikki huomioiden.
- Hyödynnä pienryhmiä ja apuopettajaa tarvittaessa.
- Huomioi kulttuuritausta, elämäntilanne ja tue oppijaa.
- Jos oppijoilla on pieniä lapsia mukana, hanki kursseille lapsenvahti tai tekemistä lapsille.
- Kun tiedotat koulutukseen liittyvistä asioista (mitä, missä, milloin), varmista, että kaikki ymmärtävät. Soita tarvittaessa ja selosta tarkemmin.