Vastuullinen toiminta

Henkilöllä on puhelin kädessään.

Osaamistavoitteet

Oppija osaa 

  • tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. 
  • käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti. 
  • ottaa huomioon tekijänoikeudet tiedon käyttämisessä ja jakamisessa. 
  • luoda ja muokata kuvallista digitaalista sisältöä (esitysgrafiikka) tekijänoikeuksia noudattaen. 

Tehtävät

Tälle sivulle on koottu erilaisia tehtäviä digikouluttajan avuksi ja tueksi. Voit poimia yksittäisiä tehtäviä tai koota koko kurssisuunnitelman niihin pohjautuen. Tehtävissä on merkintä Digitaitomerkki-harjoitus, jos ne tukevat digitaitomerkkien suorittamista.

Digihyvinvointi (videotehtävä)

Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin.  

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 45 min 

Tarvittavat välineet: Muistilappuja ja kyniä. 

Tehtävä: 

Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti Mediakasvatusseuran video Mitä on digihyvinvointi (Youtube).

Keskustele parisi kanssa ”Mitä on digihyvinvointi?” -videosta. Voitte kirjoittaa asioita muistiin muistilapuille. Käykää yhdessä läpi pohdintoja ja jakakaa parhaat vinkit digihyvinvoinnin parantamiseen. 

Apukysymyksiä:     

  1. Mitä digihyvinvointi on?   
  2. Millä tavoin digitaalisten laitteiden käyttö on parantanut hyvinvointiasi?   
  3. Millä tavoin digitaalisten laitteiden käyttö on heikentänyt hyvinvointiasi?  
  4. Tarvittavat välineet: muistilappuja ja kyniä

Ohjeet PowerPointin peruskäyttöön (videotehtävä)

Osaamistavoite: Oppija osaa luoda ja muokata esitysgrafiikkaa 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 45 min 

Tehtävä: 

  1. Katsokaa yhdessä tai itsenäisesti video PowerPointin perusteet (Youtube). 
     
  2. Keskustelkaa yhdessä seuraavista aiheista: 
    • Ovatko oppijat käyttäneet Powerpoint-ohjelmaa? Mihin sitä on käytetty?  
    • Mihin tarkoitukseen esitysohjelmaa voi käyttää?  
    • Millainen on hyvä esitys?  
    • Millaisia kuvia esityksessä saa käyttää? Mihin kuviin pitää kysyä erikseen lupa? 
       
  3. Käykää läpi toimintoja omalta koneelta.
  4. Käydään vaihtoehtoisena toteutustapana läpi Google Sheets -ohjelmaa ja vertaillaan ohjelmia.

Esitys digihyvinvoinnista (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Oppija osaa luoda ja muokata kuvallista digitaalista sisältöä (esitysgrafiikka). 

Tämän tehtävän voit hyödyntää suoraan Vastuullinen toiminta -digitaitomerkin osana.  

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 1 tunti 

Tehtävä: 

Tee esitys digihyvinvoinnista esim. PowerPoint-ohjelmalla ohjeen mukaisesti. 

1. Otsikkodia: ”Digihyvinvointi” ja oma nimi 
2. Dia: Kirjoita kolme (3) esimerkkiä siitä, miten digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö voi heikentää hyvinvointiasi. 
3. Dia: Kirjoita kolme (3) esimerkkiä siitä, miten digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö voi parantaa hyvinvointiasi. 
4. Dia: Lisää yksi (1) kuva, jonka olet etsinyt internetistä. Varmista, että kuvan käyttöoikeudet antavat sinulle luvan käyttää kuvaa. Kirjoita diaan tiedot kuvan alkuperästä ja käyttöoikeuksista. 

Tallenna esitys tietokoneen työpöydälle nimellä PowerPoint-tehtävä-omanimesi
Vaihtoehtoisesti tehtävän voi tehdä oppijoiden itse valitsemista aineista (esim. elokuva, musiikki, harrastus, kaupunki, eläin, kasvi, ruoka yms.). Esitykseen voi hakea tietoa esitykseen tietoja ja kuvia internetistä tai ottaa itse kuvia mobiililaitteella ja lisätä ne esitykseen. Ennen esityksen tekemistä on hyvä keskustella kuvien käyttöoikeuksista ja tekijänoikeuksista sekä internetistä löytyvän tiedon luotettavuuden arvioinnista.  

Lisätehtävä: 

Tallenna esitys pilvipalveluun (esim. Google Drive) tai lähetä esitys itsellesi sähköpostin liitteenä.

Netiketti (videotehtävä)

Osaamistavoite: Oppija osaa käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 1 tunti 

Tehtävä: 

Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti video Netiketti (Youtube). 

 Keskustellaan videon jälkeen yhdessä:  

  1. Oletko kohdannut kiusaamista verkossa? Tai nähnyt sitä?  
  2. Mitkä mielestäsi kuuluvat hyviin tapoihin verkossa liikkuessa?  
  3. Mitä asioita pitää ottaa huomioon, kun liikut internetissä?  
  4. Mitä ei saa julkaista ilman lupaa?  
  5. Millaisia viestejä toisesta ihmisestä ei saa julkaista?  
  6. Miten kannattaa osallistua nettikeskusteluun? Mitä ei saa tehdä ja mitä täytyy tehdä? 

Tekijänoikeudet (videotehtävä) 

Osaamistavoite: Oppija osaa ottaa huomioon tekijänoikeudet tiedon käyttämisessä ja jakamisessa. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 30 min 

Tehtävä: 

Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti kaksi videota tekijänoikeuksista: Miten saan käyttää kirjallisia ja taiteellisia teoksia (Youtube) ja Tekijänoikeus (Youtube). 

Keskustellaan yhdessä tekijänoikeuksista: 

  1. Jos käytät toisen ihmisen tekemää teosta, tarvitsetko luvan?  
  2. Suojaako tekijänoikeus teoksen tietoa, ideaa ja ajatuksia?  
  3. Miten toisen tekemän teoksen tietoa saa käyttää?  
  4. Milloin toisen tekemää teosta saa käyttää?  
  5. Jos teos on tehty Creative Commons -lisenssillä, mitä se tarkoittaa?

Kopiraittila -tietoa ja testejä tekijänoikeuksista (harjoitus)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa ottaa huomioon tekijänoikeudet tiedon käyttämisessä ja jakamisessa. 

Kesto: 15 min / peli 

Tehtävä: 

Kopiraittilan sivuilta löytyy kaksi videota ”Mitä tekijän oikeus on?” ja ”Teosten käyttö”.
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti videot  Kopiraittilan sivuilta. Oppijat voivat testata tietojaan kolmella eri pelillä. Kaksi peleistä sopii myös yhdessä pelattavaksi:  

1. Tekijänoikeustaito: Haluatko miljonääriksi peli? Aikaraja vastauksille, sopii yksin pelattavaksi. 

2. Teosten käyttötaito – Totta vai tarua –peli Pelataan yhdessä tai itsenäisesti. 

3. Tiedonhankintataito – BINGO –peli Pelataan yhdessä tai itsenäisesti.

Kertausta vastuullisesta toiminnasta (kertaustehtävä)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Oppija osaa käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 30 min 

Tehtävä: 

Jaa kysymykset esimerkiksi yksi tehtävä per ryhmä. Edistyneemmässä ryhmässä voi olla useampiakin kysymyksiä per ryhmä. Käykää läpi yhdessä kaikkien vastaukset. 
1.Digihyvinvointi:  

  • Miten digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö voi heikentää hyvinvointiani?  
  • Miten digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö voi parantaa hyvinvointiani?  

 2. Vastuullinen toiminta:  

  • Miten toimit sosiaalisessa mediassa hyvien tapojen mukaisesti?  
  • Millaista voi olla verkkokiusaaminen? 

Tuntisuunnitelmat 

Olemme koonneet alle kaksi erilaista tuntisuunnitelmaa aiheesta. Digitaitokoulutuksessa oppijoiden taitotaso ja mahdollinen etenemistahti määrittelevät tuntien suunnittelua. 

Tuntisuunnitelma (3 t)  

  • Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min 
  • Digihyvinvointi (videotehtävä) 30 min 
  • Ohjeet PowerPointin peruskäyttöön (videotehtävä) 45 min 
  • Esitys digihyvinvoinnista (harjoitus) 1 t  
  • Päivän koonti ja oppijoiden toiveet seuraavalle kerralle (15 min) 

Tuntisuunnitelma (3 t)  

  • Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min 
  • Kertausta vastuullisesta toiminnasta (kertaustehtävä) 30 min 
  • Netiketti (videotehtävä) 1 t 
  • Tekijänoikeudet (videotehtävä) 30 min 
  • Kopiraittila -tietoa ja testejä tekijänoikeuksista (harjoitus) 15 min 

Tee oma ryhmän tuntisuunnitelma

Videot

Videot toimivat kouluttajan apuvälineinä, joista voi itse kerrata asioita. Videoita voidaan katsoa yhdessä ryhmän kanssa tai oppijat voivat tutustua niihin itsenäisesti.

Osuvat Taidot-videoiden soittolista (Youtube).

Hakutermejä videoiden hakemiseen verkosta: digihyvinvointi, powerpoint peruskäyttö, netiketti