Turvallinen toiminta

Henkilö pitää tietokonetta sylissään ja pitää kädessään pankkikorttia.

Osaamistavoitteet

Oppija osaa 

  • tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia. 
  • suojata käytössään olevat laitteet (esim. virustorjunta, laitteiden lukitseminen ja haittaohjelmien estäminen). 
  • tunnistaa, kun tietoturvaa on loukattu ja tietää, miten toimia. 

Tehtävät

Tälle sivulle on koottu erilaisia tehtäviä digikouluttajan avuksi ja tueksi. Voit poimia yksittäisiä tehtäviä tai koota koko kurssisuunnitelman niihin pohjautuen. Tehtävissä on merkintä Digitaitomerkki-harjoitus, jos ne tukevat digitaitomerkkien suorittamista.

Salasanojen muodostaminen (videotehtävä)

Osaamistavoite: Oppija osaa suojata käytössään olevat laitteet vahvalla salasanalla. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 45 min 

Tehtävä: 

Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti kaksi Traficomin videota salasanoista: Pidempi parempi (Youtube) ja Salasanan muodostaminen (Youtube). Kirjoita vastaukset kysymyksiin Word-ohjelmalla ryhmissä, pareittain tai itsenäisesti. Käydään vastaukset yhdessä läpi. 

Kysymykset: 

  1. Mihin tarvitset salasanaa?  
  2. Miksi on tärkeä muodostaa vahva salasana?  
  3. Millainen on heikko salasana?  
  4. Millainen on vahva salasana?  
  5. Miksi ei ole hyvä käyttää samaa salasanaa eri verkkopalveluissa? 

Salasanakone (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija osaa suojata käytössään olevat laitteet vahvalla salasanalla. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 15 min 

Tehtävä: 

Testataan yhdessä ovatko salasanat heikkoja vai vahvoja. Hae Googlella: Salasanakone (löytyy Ylen Digitreenit -sivulla). Kokeile erilaisia salasanoja. Mikä oli heikoin ja mikä vahvin? Millä keinoilla saat salasanastasi vahvemman?

Oikea vai huijaussivusto (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 30 min 

Tehtävä: 

Mistä tunnistat huijaussivuston? Kouluttaja voi etsiä ennakkoon oikean sivun ja huijaussivuston, jonka jälkeen vertaillaan yhdessä niiden eroja. Voit hakea myös kuvahaulla esimerkkejä huijaussivustoista ja verrata näitä oikeisiin sivustoihin.
 
Vaihtoehto: Oppijat voivat etsiä itsenäisesti huijaussivuja netistä. Tunnistetaan yhdessä, onko sivu oikea vai huijaus. Tehdään johtopäätöksiä, mistä voi päätellä, onko kyseessä oikea sivu vai huijaussivu.

Tunnista digihuijaus (videotehtävä)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia. Oppija osaa tunnistaa, kun tietoturvaa on loukattu ja tietää, miten toimia 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 45 min 

Tehtävä: 
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti Kuluttajaliiton video Huijarit kuriin! (Youtube). Käydään yhdessä läpi, minkälaisia huijauksia videossa oli esillä. Keskustellaan, onko oppijoille tullut tällaisia vastaan. Pohditaan, kuinka kannattaa toimia, jos epäilee tulleensa huijatuksi.

Uutisia digihuijauksista (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 45 min 

Tehtävä: 

Etsitään hakutoiminnolla erilaisia digihuijauksia netistä.   
Kysymykset:  

  • Minkälaisia verkkohuijauksia löydät uutissivustoilla?  
  • Oletko itse, tuttavasi tai ystäväsi joutunut verkkohuijauksen kohteeksi?  
  • Jakakaa kokemukset ryhmässä ja keskustellaan. 

Esityksen laatiminen salasanoista (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija osaa suojata käytössään olevat laitteet vahvalla salasanalla. Oppija osaa luoda ja muokata esitysgrafiikkaa.  

Kesto: 45 min 

Tehtävä: 
Tee uusi tekstinkäsittely- tai esitystiedosto esim. Word tai PowerPoint. Lisää otsikko: Mobiililaitteiden pääsykoodit. Tee lisäksi 2–3 sivua, joihin kirjoitat alla olevat kysymykset. Kirjoita vastaukset kysymysten alle. 

  1. Miksi mobiililaitteen pääsykoodia on hyvä käyttää?  
  2. Millaisia pääsykoodeja voi käyttää?  
  3. Miten pääsykoodin voi asettaa?  
  4. Millaista PIN-koodia kannattaa käyttää?  
  5. Kuinka nopeasti mobiililaitteen on hyvä mennä lukkoon automaattisesti?  

Kertausta turvallisesta toiminnasta (kertaustehtävä)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia. Oppija osaa suojata käytössään olevat laitteet turvallisilla salasanoilla. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 30 min 

Tehtävä: 

Jaa kysymykset esim. yksi tehtävä per ryhmä. Edistyneemmissä ryhmässä voi olla useampiakin kysymyksiä. Käykää läpi yhdessä kaikkien vastaukset. 

  1. Miksi salasanoja kannattaa käyttää? 
  2. Millainen on hyvä salasana? 
  3. Millaisia pääsykoodeja puhelimessa on? 
  4. Millaisia digihuijauksia on olemassa? 

Tuntisuunnitelmat 

Olemme koonneet alle kaksi erilaista tuntisuunnitelmaa aiheesta. Digitaitokoulutuksessa oppijoiden taitotaso ja mahdollinen etenemistahti määrittelevät tuntien suunnittelua. 

Tuntisuunnitelma (3 t)  

  • Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min 
  • Salasanojen muodostaminen (videotehtävä) 45 min 
  • Salasanakone (harjoitus) 15 min  
  • PowerPointin peruskäyttö (videotehtävä) 45 min 
  • Esityksen laatiminen salasanoista (harjoitus) 45 min 
  • Päivän koonti ja oppijoiden toiveet seuraavalle kerralle (15 min) 
  • Muista tauko! 

Tuntisuunnitelma (3 t)  

  • Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min 
  • Kertausta turvallisesta toiminnasta (kertaustehtävä) 30 min 
  • Tunnista digihuijaus (videotehtävä) 45 min 
  • Uutisia digihuijauksista (harjoitus) 45 min 
  • Muista tauko! 

Tee oma ryhmän tuntisuunnitelma

Videot 

Videot toimivat kouluttajan apuvälineinä asioiden kertaamisessa. Videoita voidaan katsoa yhdessä ryhmän kanssa tai oppijat voivat tutustua niihin itsenäisesti. 

Osuvat Taidot-videoiden soittolista (Youtube).

Hakutermejä videoiden hakemiseen verkosta: salasanan muodostaminen, mobiililaitteen suojaus koodilla, sähköpostin peruskäyttö, digihuijaus, sivustojen luotettavuuden arviointi