Laitteen valinta ja käyttö

Henkilö puhuu videopuhelua puhelimella ja vilkuttaa kameralle.

Osaamistavoitteet 

Oppija osaa 

  • tunnistaa ja valita käyttötarkoituksen mukaisen laitteen (esim. tietokone, tabletti, puhelin). 
  • käyttää yleisimpiä digitaalisia laitteita sekä niiden perustoimintoja ja säätää asetuksia. 
  • tarkistaa, onko hän liittynyt johonkin langattomaan tai langalliseen verkkoon. 

Tehtävät 

Tälle sivulle on koottu erilaisia tehtäviä digikouluttajan avuksi ja tueksi. Voit poimia yksittäisiä tehtäviä tai koota koko kurssisuunnitelman niihin pohjautuen. Tehtävissä on merkintä Digitaitomerkki-harjoitus, jos ne tukevat digitaitomerkkien suorittamista.

Mihin digitaitoja tarvitaan? (keskustelu)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa kertoa esimerkkejä eri elämänalueilta, missä digitaitoja tarvitaan ja missä niitä voi hyödyntää. 

Kesto: 30 min 

Tarvittavat välineet: Flinga / fläppitaulu + liimalaput ja kynät  

Tehtävä: 

Keskustelkaa parin kanssa, mihin digitaitoja tarvitaan: 

  • Kotona? 
  • Töissä? 
  • Opinnoissa? 
  • Kavereiden kanssa? 
  • Harrastuksissa? 

Esille tulleita asioita voi koota joko sähköiselle alustalle (esim. Flinga) tai liimalappujen avulla fläppitaululle. 

Keskustelu käydään lopuksi läpi yhteisesti. Huomataan, että erilaisia digitaitoja tarvitsee nyky-yhteiskunnassa monissa eri yhteyksissä ja elämänalueilla. 

Tietokone tutuksi (videotehtävä)

Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa ja valita käyttötarkoituksen mukaisen laitteen (esim. tietokone, tabletti, puhelin). 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 30 min    

Tehtävä: 
Katsokaa yhdessä tai itsenäisesti Jyväskylän kesäyliopiston video “Tietokone tutuksi” (Youtube). Näytetään pysäytyskuva kustakin laitteesta. 
Keskustellaan yhdessä: 

  • Minkälaisia laitteita oppijoilla on käytössä? 
  • Minkälaisia koneita he ovat käyttäneet? 
  • Oliko videossa jotakin uutta tietoa? 

Tietokoneen sanasto ja perustoiminnot tutuiksi (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa tietokoneen osat ja nimetä ne. Oppija osaa käyttää yleisimpiä digitaalisia laitteita sekä niiden perustoimintoja ja säätää asetuksia. Oppija osaa tarkistaa, onko hän liittynyt johonkin langattomaan tai langalliseen verkkoon 

Tämä harjoitus on hyvä erityisesti ryhmille, joilla on vähän kokemusta tietokoneen käytöstä tai tietokoneisiin liittyvä sanasto ei ole kovin tuttua. 

Kesto: 30 min 

Tarvittavat välineet: Valmis lista keskeisistä sanoista: virtanappi, näyttö, hiiri, vasen/oikea näppäin hiiressä, näppäimistö, välilyöntinäppäin, enter-näppäin, caps lock -näppäin, shift-näppäin, virtajohto, USB-johto, USB-portti, muistitikku, HDMI-kaapeli, HDMI-portti, kuulokeportti, kuulokkeet, verkkoon liittyminen, Wi-Fi, WLAN, kaiuttimet. 

Tehtävä: 

  1. Tunnistetaan yhdessä koneen eri osia ja mietitään, mihin niitä käytetään. Kouluttaja kysyy jokaisen tietokoneen osan erikseen, kuten mistä löytyy virtanappi? Jokainen etsii omasta tietokoneestaan vastaavan osan. Kouluttaja näyttää jokaisen kohdan myös lopuksi omalta tietokoneeltaan. Samalla keskustellaan, mihin eri tietokoneen osia käytetään tai mihin niitä tarvitaan. 
  1. Seuraavaksi selvitetään parityönä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 
  • Mitä tarkoittaa Wi-Fi ja WLAN? 
  • Kuinka liityt langattomaan verkkoon?  
  • Kuinka monta prosenttia tietokoneen akussa on latausta?  
  • Kuinka kauan tietokoneen akku vielä kestää? 
  • Miten äänet saa hiljennettyä? 
  1. Lopuksi opettaja näyttää kaikille yhteisesti, miten omalta tietokoneelta voi tarkistaa nämä asiat. 
     

Voit vinkata oppijoille erilaisista netistä löytyvistä sanastoista tai tulostaa heille sellaisen. Sanastosta voi olla hyötyä etenkin silloin, jos suomi ei ole oppijoiden äidinkieli. Lue lisää Monatta-hakkeen julkaisusta Tietotekniikkasanasto selkokielellä (pdf).  

Koneisiin tutustuminen (harjoitus)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa tunnistaa ja valita käyttötarkoituksen mukaisen laitteen (esim. tietokone, tabletti, puhelin). Oppija osaa käyttää yleisimpiä digitaalisia laitteita sekä niiden perustoimintoja ja säätää asetuksia. Oppija osaa tarkistaa, onko liittynyt johonkin langattomaan tai langalliseen verkkoon. 

Kesto: 1,5 tuntia 

Tehtävä: 

Varaa ensimmäisellä kerralla aikaa koneiden avaamiseen ja niihin tutustumiseen. Käydään ohjatusti ja vaiheittain läpi: 

  1. Tietokoneen tai mobiililaitteen avaaminen. 
  1. Tutustutaan siihen, mitä eri tallennuspaikkoja ja kansioita koneessa on. 
  1. Tarkistetaan, onko kone kytketty verkkoon ja mihin verkkoon. 
  1. Kytketään kone verkkoon. 
  1. Avataan nettiselain ja tutustutaan eri selainvaihtoehtoihin. 
  1. Avataan sähköposti omalta laitteelta.  
  1. Sovitaan, mihin harjoitustehtävät voi tallentaa. 
  1. Vertaillaan tietokoneen ja mobiililaitteen toimintoja.  
  1. Tietokoneen tai mobiililaitteen lukitseminen. 
  1. Tietokoneen tai mobiililaitteen sulkeminen. 

Erilaiset digilaitteet (videotehtävä)

Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa neljä tavallisinta digilaitetta: kannettava tietokone, pöytäkone, tabletti ja älypuhelin. Oppija osaa tehdä kuvahaun.  

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 30 min 

Tehtävä: 

Katsotaan yhdessä Jyväskylän kesäyliopiston video Tietokone tutuksi (Youtube). Näytetään pysäytyskuva kustakin laitteesta. Vaihtoehtoisesti kouluttaja voi etsiä kuvat eri laitteista ja katsotaan ne videon jälkeen. Kirjoitetaan ylös laitteiden nimet. Tehdään kuvahaku laitteiden nimellä.  

Tehtävään voidaan yhdistää tiedonhakutehtävä laitteiden hinnoista: mitä eri laitteet maksavat ja miten ne voi hankkia itselle. Voidaan myös keskustella, mitä laitetta itse tarvitsee, mihin tarkoitukseen ja minkälaisia laitteita on käyttänyt.

Mihin verkkoon olet liittyneenä (videotehtävä)

Osaamistavoite: Oppija osaa tarkistaa, onko liittynyt johonkin langattomaan tai langalliseen verkkoon. 

Digitaitomerkki-harjoitus  

Kesto: 30 min 

Tehtävä: 
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti kaksi videota: Mihin verkkoon olet liittyneenä? (Youtube) ja Langattomaan verkkoon liittyminen (Youtube).
Tarkistetaan omasta laitteesta tai laitteista, mihin verkkoon ne ovat liittyneenä. Keskustellaan, minkälaiseen verkkoon on turvallista liittyä. Miksi ei kannata kirjautua tuntemattomiin verkkoihin?

Mihin mobiililaite ja tietokone sopii parhaiten (pari- tai ryhmätyö)

Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa ja valita käyttötarkoituksen mukaisen laitteen (esim. tietokone, tabletti, puhelin).  

Digitaitomerkki-harjoitus  

Kesto: 30 min  

Tarvittavat välineet: Liimalappuja ja kyniä. 

Tehtävä: 

Mihin käyttöön tietokone ja mihin mobiililaite soveltuu parhaiten? Keskustelkaa ja listatkaa kolme asiaa, mikä sujuu tabletilla helpommin ja mikä tietokoneella.  

Kirjoittakaa liimalapuille ylös vaihtoehdot. Käydään lopuksi ryhmien tuotokset läpi ja jaotellaan laput esim. seinälle ryhmiksi.

Mobiililaitteen käyttö (keskustelu)

Osaamistavoite: Oppija saa valmiuksia käyttää mobiililaitetta. 

Digitaitomerkki-harjoitus  

Kesto 30 min 

Tehtävä: 

Keskustellaan oppijoiden mobiililaitteiden käytöstä ja toimintojen hyödyntämisestä. 

Keskustelukysymyksiä: 

  • Mitä kaikkea teet puhelimella? 
  • Osaatko käyttää ylävalikkkoa ja muokata sitä?
  • Osaatko käyttää sähköistä kalenteria?
  • Osaatko varmuuskopioida puhelimelta mm. kuvia, yhteystietoja, WhatsApp-keskusteluja? 
  • Tiedätkö, miten tehdasasetukset palautetaan puhelimeen? 
  • Milloin tämä tarvitsee tehdä? 

Kertausta laitteiden valinnasta ja langattomasta verkkoyhteydestä (kertaustehtävä)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa tunnistaa ja valita käyttötarkoituksen mukaisen laitteen (esim. tietokone, tabletti, puhelin). Oppija osaa tarkistaa, onko liittynyt johonkin langattomaan tai langalliseen verkkoon. 

Digitaitomerkki-harjoitus  

Kesto: 30 min  

Tarvittavat välineet: muistiinpanovälineet 

Tehtävä: 

Jaa kysymykset esimerkiksi yksi tehtävä per ryhmä. Edistyneemmissä ryhmässä voi olla useampiakin kysymyksiä per ryhmä. Käykää läpi yhdessä kaikkien vastaukset. 

  1. Mihin tietokone sopii paremmin? Luettele 3 asiaa. 
  1. Mihin mobiililaite sopii paremmin? Luettele 3 asiaa. 
  1. Miksi tietokone ei toimi? Luettele 3 asiaa. 
  1. Mistä löydät langattoman verkkoyhteyden?  A. Tietokoneella? B. Mobiililaitteella? 
  1. Miten voit liittyä langattomaan verkkoon? A. Tietokoneella? ja B. Mobiililaitteella? 

Arjen taitoja: Nopeita ja kevyitä verkossa tehtäviä lisätehtäviä

Jos osa oppijoista on nopeammin valmiita tai teillä jää ylimääräistä aikaa, voitte tehdä koulutuksen aikana arjen taitoihin liittyviä testejä ja pelejä. Voit käyttää näitä nopeita ja kevyitä lisätehtäviä kaikilla koulutuskerroilla. 

Marttaliitto on tehnyt neuvonnan tueksi monia erilaisia riddle-testejä. Löydät ne aihealueittain listattuina tältä sivulta. 

Ruoka ja ravitsemus  

Onko ruokasuhteesi kunnossa? 

Päivän ruokailut 

Tiedätkö, mikä on sopiva määrä proteiinia?  

Testaa tietosi rasvoista! 

Tunnista sesongin raaka-aineet 

Kodinhoito ja kestävä arki 

Testaa tietosi ympäristöystävällisistä elämäntavoista. 

Tunnetko sähkölaitteiden kulutuksen? 

Onko sinulla jätteiden lajittelu hallussa? 

Pyykkärin testi  

Ympäristöystävälliset elämäntavat – totta vai tarua? 

Talous 

Kolikoilla kotiruokaa 

Kuluttajansuojaa ikäihmisille 

Laskut on maksettava 

Suunnitelmasta tavoitteisiin säästämällä 

Tunnetko kuluttajan oikeudet? 

Tuntisuunnitelmat 

Olemme koonneet alle kaksi erilaista tuntisuunnitelmaa aiheeseen liittyen. Digitaitokoulutuksessa oppijoiden taitotaso ja mahdollinen etenemistahti määrittelevät tuntiensuunnittelua.   

Tuntisuunnitelma (3 t) 

  • Esittäytymiskierros ja ryhmäytymisharjoitus 45 min  
  • Koulutuksen tavoitteet ja käytännön asiat 15 min  
  • Koneisiin tutustuminen (harjoitus) 1,5 t 
  • Mihin verkkoon olet liittyneenä? (videotehtävä) 15 min 
  • Päivän koonti ja oppijoiden toiveet seuraavalle kerralle (15 min) 
  • Muista tauko!  

Tuntisuunnitelma (3 t) 

  • Päivän tunnelmat: millä fiiliksellä päivään? 15 min 
  • Kertausta laitteiden valinnasta ja langattomasta verkkoyhteydestä (kertaustehtävä) 30 min 
  • Tietokone tutuksi (videotehtävä) 30 min 
  • Mihin mobiililaite ja tietokone sopii parhaiten? (pari/ryhmätyö) 30 min 
  • Mobiililaitteen käyttö (keskustelu) 30 min 
  • Muista tauko! 

Tee oma ryhmän tuntisuunnitelma.

Jos käytät kurssilla digitaitomerkistöä, varaa merkistöön tutustumiseen aikaa. Varaa aikaa myös siihen, että oppijat luovat omat tilit Open Badge Passportiin (kesto 1 tunti). Jokaisen osaamismerkin suorittamiseen on hyvä varata 1–1,5 tuntia aikaa. Alkupään osaamismerkit ovat helpompia ja ne vaikeutuvat edetessään.  

Videot

Videot toimivat kouluttajan apuvälineinä ja niistä voi kerrata asioita. Videoita voidaan katsoa yhdessä ryhmän kanssa tai oppijat voivat tutustua niihin itsenäisesti. 

Osuvat Taidot -videoiden soittolista (Youtube).

Hakutermejä videoiden hakemiseen verkosta: tietokoneen käyttö, tabletin käyttö, langaton verkko liittyminen, akkuvirta