Viestintä ja asiointi
Osaamistavoitteet
Oppija osaa
- tunnistaa oikeutensa ja vastuunsa omien tietojen luovuttamisessa sähköisiin palveluihin.
- käyttää sähköisiä asiointipalveluja (saa rohkeutta ja valmiuksia).
- tunnistaa vahvan tunnistautumisen menetelmiä.
- suojata henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään.
- tunnistaa tietosuojan periaatteita ja noudattaa niitä.
- käyttää sähköpostia ja sen perustoimintoja.
Tehtävät
Tälle sivulle on koottu erilaisia tehtäviä digikouluttajan avuksi ja tueksi. Voit poimia yksittäisiä tehtäviä tai koota koko kurssisuunnitelman niihin pohjautuen. Tehtävissä on merkintä Digitaitomerkki-harjoitus, jos ne tukevat digitaitomerkkien suorittamista.
Osaamistavoitteet: Oppija osaa tunnistaa vahvan tunnistautumisen menetelmiä. Oppija osaa suojata henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 45 min
Tehtävä:
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti video Sähköiset asiointipalvelut ja tunnistautuminen (Youtube).
Keskustellaan yhdessä: Mikä on sähköinen tunnistautuminen? Missä se on tullut oppijoille vastaan ja osaavatko he tehdä sen? Miksi sitä tarvitaan? Katsotaan esimerkkejä esim. verkkopankkien ja suomi.fi-sivun sivulla.
Osaamistavoitteet: Oppija osaa tunnistaa vahvan tunnistautumisen menetelmiä. Oppija osaa suojata henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään.
Kesto: 1 tunti
Tehtävä:
Keskustelkaa ja listatkaa asiointipalveluita, joita oppijoilla on käytössä. Harjoitelkaa yhdessä tarvittavia käyttötilanteita. Huom! Käsittele yksityisiä asioita yksityisesti. Älä jaa palvelujen sisältöä muun ryhmän silmille.
Tarvittavat välineet: mieluiten mobiililaite, jos käytössä on viralliset palvelut ja omat verkkopankkitunnukset. Testaa tunnistautumista kuvitteellisen henkilön nimellä Suomi.fi:n testiympäristössä.
Osaamistavoitteet: Oppija saa rohkeutta käyttää sähköisiä asiointipalveluja ja applikaatioita.
Kesto: 1 tunti
Tehtävä:
Keskustellaan yhdessä:
- Kerro, mitä applikaatioita käytät säännöllisesti puhelimella?
- Oletko löytänyt jonkin uuden applikaation, mistä on ollut todella paljon apua?
Jokainen oppija esittelee ryhmälle lempiapplikaationsa:
- Applikaation nimi
- Mihin käytän sitä?
- Miksi pidän siitä?
Liian helppoa? Lempiapplikaatioista voi tehdä esityksen. Esitykseen voi lisätä kuvia tai kuvakaappauksia applikaatiosta.
Esimerkkejä: QR-lukija, PDF-lukija, verkkoruokakaupat, matkaliput: VR, HSL yms., POSTI-paketin, seuranta ja laskut, auton parkkeeraus, 112-sovellus, Mobile Pay.
Osaamistavoitteet: Oppija saa valmiuksia käyttää sähköisiä asiointipalveluja.
Kesto: 45 min
Tehtävä:
Lukekaa itsenäisesti omaan tahtiin artikkeli Ota WhatsApp tehokäyttöön.
Keskustelua:
- Käytätkö paljon WhatsAppia?
- Millaiseen viestintään käytät WhatsAppia?
- Pidätkö pikaviestipalvelujen käytöstä?
- Käytätkö jotakin muuta pikaviestipalvelua kuin WhatsAppia?
Osaamistavoitteet: Oppija saa valmiuksia käyttää sähköisiä asiointipalveluja.
Kesto: 30 min
Tehtävä:
Verohallinnolla on oma kanava Youtubessa, josta löytyy helposti ohje- ja infovideoita verotusasioista.
Hae Youtubesta: ”Verohallinto”. Tutustutaan itsenäisesti videoihin (Youtube).
Osaamistavoitteet: Oppija saa valmiuksia käyttää sähköisiä asiointipalveluja.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 30 min
Tehtävä:
Hae Youtubessa osoitteella ”Kelakanava”. Tutustutaan itsenäisesti videoihin.
Osaamistavoite: Oppija osaa tunnistaa oikeutensa ja vastuunsa omien tietojen luovuttamisessa sähköisiin palveluihin.
Kesto: 1 tunti
Tehtävä:
A) Käykää yhteisesti läpi, mikä on GDPR-asetus ja mitä oikeuksia se antaa kansalaisille.
GDPR tulee sanoista General Data Protection Regulation (yleinen tietosuoja-asetus). Se on henkilötietojen käsittelyä sääntelevä laki, jota alettiin soveltaa kaikissa EU-maissa keväällä 2018.
Tietosuoja-asetus antaa paremman suojan henkilötiedoillesi ja enemmän keinoja hallita tietojesi käsittelyä.
B) Tutustukaa yhdessä tai itsenäisesti tietosuojavaltuutetun toimiston koontiin tietosuoja-asetuksesta. Keskustelkaa yhdessä omista oikeuksista sen suhteen Tietosuoja.fi:n materiaalin avulla.
C) Testatkaa tietonne lopuksi Ylen digitreenien testillä, joko itsenäisesti tai ryhmässä. Jos teette itsenäisesti, käykää vielä läpi, missä vastauksissa oppijoilla meni pieleen.
Testaa tietosi GDPR:stä (yle.fi)
Osaamistavoitteet: Oppija saa valmiuksia käyttää mobiililaitetta.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 30 min
Tehtävä:
Moniin asiointipalveluihin täytyy lähettää liitetiedostoja. Käydään läpi erilaisia tapoja tehdä liitetiedosto.
- Helpoin tapa: ota puhelimella valokuva asiakirjasta.
- Sivut tallentuvat omiksi tiedostoikseen.
- Huom! Laatu ei ole aina paras mahdollinen.
- Kannattaa harkita paperisten asiakirjojen skannausta.
- Tämä onnistuu myös skannerilla, joita löytyy esimerkiksi kirjastoista.
- Myös matkapuhelinta voi käyttää skannerina, mm. Google Drive.
Harjoitus: Ota valokuva puhelimella asiakirjasta:
- Valaise kuvattava asiakirja hyvin.
- Käytä sisäänrakennettua lamppu- tai salamavalintaa.
- Jos kuvaa keinovalossa -> laita puhelimen taskulampputoiminta päälle.
- Kuvaa hieman viistosta tai siirry kauemmas paperista.
- Testaa eri kuvaussuuntia.
Osaamistavoite: Oppija osaa lähettää tiedoston sähköpostin liitteenä. Oppija osaa muuttaa tiedoston pdf-muotoiseksi.
Tehtävä:
- Muunna Word- tai PowerPoint-tiedosto pdf-muotoon ja liitä se sähköpostiviestiin. Lähetä viesti itsellesi tai kouluttajalle.
- Asiakirjojen skannaus puhelimella. Kokeillaan yhdessä: Microsoft Lens (app), Google Drive (app), iPhone (Muistiinpanot- tai Tiedostot-sovellus).
- Asiakirjojen skannaus puhelimella.
Tutustukaan Digitreenien artikkeliin (yle.fi)
Avatkaa skannaamiseen soveltuva sovellus. Android puhelimilla voi skannata Google Drive -sovelluksella, joka on puhelimen vakiosovellus. Ohje skannaamiseen (google.com).
iPhone-puhelimella voi skannata järjestelmäversiosta riippuen joko Muistiinpanot- tai Tiedostot-sovelluksella. Ohjeet skannaamiseen (apple.com). (Tiedostot sovellukseen ei löydy ohjetta)
Microsoft Lens -sovellus on saatavilla sekä Android että iPhone-puhelimille sovelluskaupoista.
Lisätietoa PDF-tiedostosta:
Mikä on PDF-tiedosto?
Adoben PDF (Portable Document Format) on tiedostomuoto, joka säilyttää tiedoston fontit, muotoilut, värit, grafiikan ja kuvat alkuperäisen dokumentin näköisinä. Dokumentti tehdään jollain muulla ohjelmalla (kuten Word tai PowerPoint) ja sitten ne tulostetaan PDF-tiedostoksi. Kuten paperituloste, myös PDF-tuloste näyttää samalta kuin alkuperäinen tiedosto, eikä sitä voi enää muuttaa tai muokata. PDF-dokumentteja voidaan jakaa esimerkiksi nettisivuilla tai sähköpostin välityksellä.
Mikä on Adobe Acrobat reader?
PDF-tiedostojen lukemiseen tarvitaan joko Adoben Acrobat tai Acrobat reader -ohjelma. Reader on ilmainen ohjelma, jolla voi katsoa ja tulostaa PDF-dokumentteja.
(lähde: eOsaajan taidot /HAMK)
Osaamistavoitteet: Oppija osaa käyttää sähköpostia ja sen perustoimintoja
Digitaitomerkki-harjoitus
Tehtävä:
Tämän tehtävän voit hyödyntää suoraan Sovellusten käyttö ja hallinta -digitaitomerkin osana.
Harjoitus:
- Kirjoita sähköpostiviesti, johon kirjoitat asiallisen aiheen.
- Aloita varsinainen viesti tervehdyksellä.
- Kerro viestissä, mitä uutta olet oppinut ja mitä haluaisit oppia lisää.
- Lisää viestin loppuun yhteystietosi.
- Lisää sähköpostiin osaamismerkkeihin liittyvä liitetiedosto.
- Lisää viestin vastaanottajaksi: olli.ohjaaja@organisaatio.fi
- Lisää oma sähköpostiosoitteesi piilokopion (BCC) saajaksi.
- Älä lähetä viestiä, vaan ota siitä kuvakaappaus.
- Tallenna kuvakaappaus ja liitä se merkkihakemukseen.
Tämän tehtävän voit hyödyntää suoraan Sovellusten käyttö ja hallinta -digitaitomerkin osana.
Osaamistavoite: Oppija osaa kertoa sähköpostin erilaisia käyttötarkoituksia.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 1 tunti
Tehtävä:
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti video Sähköpostin peruskäyttö (Youtube).
Keskustellaan yhdessä sähköpostin käytöstä:
- Mikä tai minkä palvelun sähköpostitili sinulla on?
- Mihin eri tarkoituksiin käytät sähköpostia?
- Mikä sähköpostin käytössä on helppoa?
- Mikä sähköpostin käytössä on vaikeaa?
Harjoitus: Lähetä sähköpostiviesti
Kirjoita sähköposti ja lähetä se kouluttajalle.
- Aihe: ”Hei” tai ”Tervehdys”
- Vastaanottaja: kouluttajan sähköposti
- Viesti: Hei, tässä pyytämäsi testiviesti koulutuksen aikana.
- Terveisin, Etunimi Sukunimi
Liian helppoa?
- Lisää viestiin kopion tai piilokopion vastaanottaja. Selvitä, mitä nämä termit tarkoittavat.
- Lisää viestiin liitetiedosto esimerkiksi dokumentti tai kuvakaappaus.
- Luo sähköpostiisi allekirjoitus ja lisää se viestiin.
Osaamistavoitteet: Oppija osaa käyttää sähköpostia ja sen perustoimintoja. Oppija osaa lukea ja soveltaa ruokapyramidia ja lautasmallia.
Tämä tehtävä sopii hyödynnettäväksi, jos koulutuksissa valmistetaan ruokaa.
Suunnittele päivän ateria ainakin suurimmalta osin ravitsemussuositusten ruokapyramidin ja lautasmallin mukaisesti.
Kesto: 2 tuntia
Tarvittavat välineet/materiaalit: Esimerkkikuvat ravitsemussuositusten ruokapyramidista ja lautasmallista joko tulostettuna (A3) tai tietokoneen näytöltä näytettynä. Lisäksi voit halutessasi näyttää aiheeseen liittyviä videoita Syö hyvää -sivustolta.
Tehtävä:
Ruokapyramidi
Kootaan pöydälle kaikki koulutuskerralla käytettävät raaka-aineet. Asetetaan viereen kuva ravitsemussuositusten ruokapyramidi. Oppijat kokoavat yhdessä oman ruokapyramidin päivän raaka-aineista katsoen mallia ravitsemussuositusten ruokapyramidista.
Ryhmätehtävän jälkeen voidaan keskustella yhteisesti. Onko tehdyssä ruokakolmiossa ruoka-aineita samassa suhteessa kuin ravitsemussuositusten ruokakolmiossa (esim. enemmän kasviksia/ marjoja/ hedelmiä/ täysjyväviljatuotteita, vähemmän kovaa rasvaa/ sokeria/ suolaa)? Pitäisikö jotakin lisätä tai muuttaa, jotta tehty ruokakolmio vastaisi paremmin ravitsemussuositusten ruokakolmiota? Voidaan keskustella myös muista ravitsemussuosituksiin liittyvistä asioista.
Lopuksi jokainen oppija ottaa omalla älypuhelimella kuvan tehdystä ruokapyramidista ja lähettää sen kouluttajalle sähköpostin liitteenä otsikolla ”Ruokapyramidi”.
Lautasmalli
Kun ateria on valmis, jokainen kokoaa oman lautasen katsoen esimerkkiä ravitsemussuositusten lautasmallista. Huomioi, että hyvin monenlainen ateria voi olla lautasmallin mukainen, ja että jokainen kokoaa lopulta juuri sellaisen annoksen kuin itse sillä kerralla haluaa!
Ennen ruokailua jokainen oppija ottaa omalla älypuhelimella kuvan omasta annoksesta ja lähettää ruuan jälkeen sen kouluttajalle sähköpostin liitteenä otsikolla ”Lautasmalli”.
Ruokailun yhteydessä voidaan keskustella: Milloin sähköposti on hyvä tapa lähettää liitteitä? Onko jotain muita tapoja (esim. erilaiset viestisovellukset, pilvipalvelut)? Mitä hyviä ja huonoja puolia on eri vaihtoehdoissa?
Tuntisuunnitelmat
Olemme koonneet alle kaksi erilaista tuntisuunnitelmaa aiheesta. Digitaitokoulutuksessa oppijoiden taitotaso ja mahdollinen etenemistahti määrittelevät tuntiensuunnittelua.
Tuntisuunnitelma (3 t)
- Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min
- Päivittäiset asiointikanavat (harjoitus) 1 t
- Vahva sähköinen tunnistautuminen (videotehtävä) 45 min tai
- Uusia applikaatioiden arkeen (keskustelu) 1 t
- Päivän koonti ja oppijoiden toiveet seuraavalle kerralle 15 min
Tuntisuunnitelma (3 t)
- Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min
- Mikä ihmeen GDPR? (harjoitus) 1 t
- Tutustuminen oppijoille hyödylliseen sivustoon esim. Kela.fi tai vero.fi tai applikaatioon 1 t
- Asiakirjat sähköisiksi ja kohteen kuvaus (harjoitus) 30 min
Tee oma ryhmän tuntisuunnitelma
Videot
Videot toimivat kouluttajan apuvälineinä, ja niistä voi kerrata asioita. Videoita voidaan katsoa yhdessä ryhmän kanssa tai oppijat voivat tutustua niihin itsenäisesti.
Osuvat Taidot -videoiden soittolista (Youtube).
Hakutermejä videoiden hakemiseen verkosta: sähköpostin peruskäyttö, sähköinen tunnistautuminen, sähköinen asiointi