Tiedon haku ja arviointi
Osaamistavoitteet
Oppija osaa
- etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet).
- hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video).
- arvioida digitaalisen sisällön luotettavuutta.
- tunnistaa, miten tekijänoikeudet liittyvät tietoon ja tiedon jakamiseen.
- ottaa kuvakaappauksen (tarvitaan osaamismerkissä).
Tehtävät
Tälle sivulle on koottu erilaisia tehtäviä digikouluttajan avuksi ja tueksi. Voit poimia yksittäisiä tehtäviä tai koota koko kurssisuunnitelman niihin pohjautuen. Tehtävissä on merkintä Digitaitomerkki-harjoitus, jos ne tukevat digitaitomerkkien suorittamista.
Osaamistavoite: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). Oppija osaa hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video).
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 30 min
Tarvittavat välineet: muistiinpanovälineet
Tehtävä: Katsokaa yhdessä tai itsenäisesti video “Tiedonhaku internetistä” (Youtube). Selvittäkää pienryhmissä videolta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä hakukonetta käytettiin videolla tiedonhaussa?
- Mainitse kaksi tiedonhakusuodatinta, joilla voit täsmentää hakuasi.
- Vaikuttaako isojen ja pienten kirjainten käyttö tiedonhaussa hakutuloksiin?
- Miten voit varmistaa, että löytämäsi tieto on luotettavaa?
Osaamistavoite: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). Oppija osaa hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video).
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 1,5 tuntia
Tehtävä: Tee itsenäisesti tai pareittain tiedonhakutehtävä Word / Pdf.
Liian helppoa?
- Selvitä, mikä on käänteinen kuvahaku ja testaa, miten se toimii (tietokoneella ja mobiililaitteella).
- Kokoa vastaukset tekstinkäsittelydokumenttiin ja lähetä sähköpostin liitetiedostona kouluttajalle.
- Hae tietoa, kuvia ja videoita vapaavalintaisesta aiheesta.
Osaamistavoite: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). Oppija osaa hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video). Oppija osaa arvioida digitaalisen sisällön luotettavuutta.
Kesto: 1 tunti
Tehtävä: Keskustellaan yhdessä
- Mitä hakukone vaihtoehtoja on?
- Millaisia kokemuksia niiden käytöstä?
- Mitä yksityisyys merkitsee?
- Miten suojaan yksityisyyttäni?
Esimerkkejä hakukoneista: DuckDuckGo, Google, Yahoo, Bing, Baidu, Yandex, Ask.
Valitaan hakusana. Syötetään hakusana eri hakukoneisiin ja tutustutaan tuloksiin. Kokeillaan teksti- ja kuvahaku. Käydään tulokset ja oppijoiden huomiot läpi yhdessä keskustellen.
Osaamistavoite: Oppija osaa ottaa kuvakaappauksen omalla laitteella. Oppija osaa lähettää sähköpostin ja sähköpostin liitteenä tiedoston
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 30 min
Tehtävä:
Käydään yhdessä läpi kuvakaappauksen ottaminen omalla koneella tai mobiililaitteella. Lähetetään kuvakaappaukset kouluttajalle sähköpostilla.
Tutustutaan yhdessä kuvakaappaustyökaluun (esimerkiksi Officen Leikkaa ja luonnostele). Mikäli oppijoilla on erilaisia mobiililaitteita, oppijat voivat kertoa, kuinka laitteilla otetaan kuvakaappaus. Voitte myös yhdessä selvittää hakemalla tiedon internetistä, esim.: “Miten otan iPhone-puhelimella kuvakaappauksen?” tai ”iPhone puhelin kuvakaappaus”.
- Ota kuvakaappaus
- Tallenna se omalle laitteellesi
- Lähetä kouluttajalle sähköposti
- Vastaanottaja: kouluttajan sähköpostiosoite
- Kirjoita viestin otsikoksi oma nimi, kuvakaappaus
- Liitä kuvakaappaus viestin liitteeksi
- Kerro viestissä, minkä kuvakappauksen olet lähettänyt: miksi ja mistä
- Kirjoita viestin loppuun oma nimesi
Osaamistavoitteet: Oppija osaa arvioida digitaalisen sisällön luotettavuutta. Oppija osaa tunnistaa, miten tekijänoikeudet liittyvät tietoon ja tiedon jakamiseen.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 45 min
Tehtävä:
Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti video Tiedonhaku internetistä: tekijänoikeudet ja luotettavuus (Youtube).
Kirjoita vastaukset paperille, sähköpostiviestiin tai Word-tiedostoon. Tallenna tiedosto omalle koneellesi tai pilvipalveluun (esim. OneDrive).
- Miksi internetistä löytyvään tietoon ei voi aina luottaa?
- Miksi videota ilveksestä voidaan pitää luotettavana?
- Miksi et voi kopioida internetistä löytyvää kuvaa omaan julkaisuusi?
Osaamistavoite: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet).
Kesto: 30 min
Tehtävä:
Etsi martat.fi-sivustolta vastaukset seuraaviin kohtiin:
- Yksi ruokaohje kalaruokaan, joka on gluteeniton ja sesongin mukainen (kevät, kesä, syksy, talvi).
- Yhden viikon ruokalista, joka on sesongin mukainen (kevät, kesä, syksy, talvi).
- Miten saa poistettua mustikkatahran paidasta?
- Miten lattiakaivo puhdistetaan?
- Mitä tarkoittaa kotivara ja mitä siihen kuuluu?
- Miten omaa rahankäyttöä voi suunnitella?
- Millä keinoin kotona voi säästää energiaa?
Kun olet löytänyt vastaukset kysymyksiin, kopioi kyseisten sivujen linkit ja lisää ne sähköpostiviestiin.
Samalla voit harjoitella upotetun linkin lisäämistä sähköpostiviestiin.
Lopuksi sähköpostiviesti linkkeineen lähetetään kouluttajalle.
Linkit voi lähettää kouluttajalle myös WhatsAppin kautta, jos ryhmällä on sellainen käytössä.
Osaamistavoitteet: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). Oppija osaa hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video). Oppija osaa arvioida digitaalisen sisällön luotettavuutta.
Digitaitomerkki-harjoitus
Kesto: 30 min
Tehtävä:
Jaa kysymykset esimerkiksi yksi tehtävä per ryhmä. Edistyneemmissä ryhmässä voi olla useampiakin kysymyksiä ryhmille. Käykää läpi yhdessä kaikkien vastaukset.
Tehtävät hakukoneista:
- Mitä hakukoneita on olemassa?
- Mitä eri hakusuodattimia voi käyttää?
Tehtävät tiedon hakemisesta:
- Mitä muistat tiedon hakemisesta hakukoneilla?
- Mistä tiedät, että hakemasi tieto on luotettavaa?
Tuntisuunnitelmat
Olemme koonneet alle kaksi erilaista tuntisuunnitelmaa aiheesta. Digitaitokoulutuksessa oppijoiden taitotaso ja mahdollinen etenemistahti määrittelevät tuntiensuunnittelua.
Tuntisuunnitelma (3 t)
- Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min
- Tiedonhaku internetistä (videotehtävä) 30 min
- Tiedonhakutehtävä (harjoitus) 1,5 t
- Kuvakaappaus (harjoitus) 30 min
- Päivän koonti ja oppijoiden toiveet seuraavalle kerralle (15 min)
- Muista tauko!
Tuntisuunnitelma (3 t)
- Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min
- Tiedonhaku internetistä: tekijänoikeudet ja luotettavuus (videotehtävä) 45 min
- Haetaan tietoja, kopioidaan linkki, tekstiä ja kuva (harjoitus) 1 t
- Harjoitus ja vinkkejä tiedonhakutaitoihin (harjoitus) 15 min
- Kertausta tiedonhausta (kertaustehtävä) 30 min
- Muista tauko!
Jos käytät kurssilla digitaitomerkistöä varaa siihen tutustumiseen aikaa sekä siihen, että oppijat tekevät omat tilit Open Badge Passportiin (kesto 1 tunti). Jokaisen osaamismerkin suorittamiseen on hyvä varata 1–1,5 tuntia aikaa. Alkupään osaamismerkit ovat helpompia ja ne vaikeutuvat edetessään.
Videot
Osuvat Taidot-videoiden soittolista (Youtube).
Videot toimivat kouluttajan apuvälineinä ja niistä voi kerrata asioita. Videoita voidaan katsoa yhdessä ryhmän kanssa tai oppijat voivat tutustua niihin itsenäisesti.
Hakutermejä videoiden hakemiseen verkosta: word perusteet, tiedonhaku, kuvakaappaus tietokoneella, tekijänoikeudet