Tiedon haku ja arviointi

Kaksi henkilöä katsovat tietokoneen näyttöä edessään avonainen kirja.

Osaamistavoitteet 

Oppija osaa 

  • etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). 
  • hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video). 
  • arvioida digitaalisen sisällön luotettavuutta. 
  • tunnistaa, miten tekijänoikeudet liittyvät tietoon ja tiedon jakamiseen. 
  • ottaa kuvakaappauksen (tarvitaan osaamismerkissä). 

Tehtävät

Tälle sivulle on koottu erilaisia tehtäviä digikouluttajan avuksi ja tueksi. Voit poimia yksittäisiä tehtäviä tai koota koko kurssisuunnitelman niihin pohjautuen. Tehtävissä on merkintä Digitaitomerkki-harjoitus, jos ne tukevat digitaitomerkkien suorittamista.

Tiedonhaku internetistä (videotehtävä) 

Osaamistavoite: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). Oppija osaa hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video). 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 30 min 

Tarvittavat välineet: muistiinpanovälineet

Tehtävä: Katsokaa yhdessä tai itsenäisesti video “Tiedonhaku internetistä” (Youtube).  Selvittäkää pienryhmissä videolta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:   

  1. Mitä hakukonetta käytettiin videolla tiedonhaussa?  
  2. Mainitse kaksi tiedonhakusuodatinta, joilla voit täsmentää hakuasi.  
  3. Vaikuttaako isojen ja pienten kirjainten käyttö tiedonhaussa hakutuloksiin?  
  4. Miten voit varmistaa, että löytämäsi tieto on luotettavaa? 

Tiedonhakutehtävä (harjoitus)  

Osaamistavoite: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). Oppija osaa hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video). 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 1,5 tuntia 

Tehtävä: Tee itsenäisesti tai pareittain tiedonhakutehtävä Word / Pdf
Liian helppoa? 

  • Selvitä, mikä on käänteinen kuvahaku ja testaa, miten se toimii (tietokoneella ja mobiililaitteella). 
  • Kokoa vastaukset tekstinkäsittelydokumenttiin ja lähetä sähköpostin liitetiedostona kouluttajalle. 
  • Hae tietoa, kuvia ja videoita vapaavalintaisesta aiheesta. 

Erilaisia hakukoneita ja hakuja (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). Oppija osaa hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video). Oppija osaa arvioida digitaalisen sisällön luotettavuutta. 

Kesto: 1 tunti 

Tehtävä: Keskustellaan yhdessä 

  • Mitä hakukone vaihtoehtoja on?  
  • Millaisia kokemuksia niiden käytöstä?
  • Mitä yksityisyys merkitsee?  
  • Miten suojaan yksityisyyttäni? 

Esimerkkejä hakukoneista: DuckDuckGo, Google, Yahoo, Bing, Baidu, Yandex, Ask. 

Valitaan hakusana. Syötetään hakusana eri hakukoneisiin ja tutustutaan tuloksiin. Kokeillaan teksti- ja kuvahaku. Käydään tulokset ja oppijoiden huomiot läpi yhdessä keskustellen.

Kuvakaappaus (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija osaa ottaa kuvakaappauksen omalla laitteella. Oppija osaa lähettää sähköpostin ja sähköpostin liitteenä tiedoston 

Digitaitomerkki-harjoitus 
Kesto: 30 min 

Tehtävä:  

Käydään yhdessä läpi kuvakaappauksen ottaminen omalla koneella tai mobiililaitteella. Lähetetään kuvakaappaukset kouluttajalle sähköpostilla.  

Tutustutaan yhdessä kuvakaappaustyökaluun (esimerkiksi Officen Leikkaa ja luonnostele). Mikäli oppijoilla on erilaisia mobiililaitteita, oppijat voivat kertoa, kuinka laitteilla otetaan kuvakaappaus. Voitte myös yhdessä selvittää hakemalla tiedon internetistä, esim.: “Miten otan iPhone-puhelimella kuvakaappauksen?” tai ”iPhone puhelin kuvakaappaus”. 

  1. Ota kuvakaappaus 
  2. Tallenna se omalle laitteellesi 
  3. Lähetä kouluttajalle sähköposti 
  4. Vastaanottaja: kouluttajan sähköpostiosoite 
  5. Kirjoita viestin otsikoksi oma nimi, kuvakaappaus 
  6. Liitä kuvakaappaus viestin liitteeksi 
  7. Kerro viestissä, minkä kuvakappauksen olet lähettänyt: miksi ja mistä  
  8. Kirjoita viestin loppuun oma nimesi 

Tiedonhaku internetistä: tekijänoikeudet ja luotettavuus (videotehtävä)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa arvioida digitaalisen sisällön luotettavuutta. Oppija osaa tunnistaa, miten tekijänoikeudet liittyvät tietoon ja tiedon jakamiseen. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 45 min 

Tehtävä: 

Katsotaan yhdessä tai itsenäisesti video Tiedonhaku internetistä: tekijänoikeudet ja luotettavuus (Youtube). 
Kirjoita vastaukset paperille, sähköpostiviestiin tai Word-tiedostoon. Tallenna tiedosto omalle koneellesi tai pilvipalveluun (esim. OneDrive).  

  1. Miksi internetistä löytyvään tietoon ei voi aina luottaa?  
  1. Miksi videota ilveksestä voidaan pitää luotettavana?  
  1. Miksi et voi kopioida internetistä löytyvää kuvaa omaan julkaisuusi? 

Arjen taitoja: tiedonhakua martat.fi -sivustolta (harjoitus)

Osaamistavoite: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet).  

Kesto: 30 min 

Tehtävä: 
Etsi martat.fi-sivustolta vastaukset seuraaviin kohtiin: 

  1. Yksi ruokaohje kalaruokaan, joka on gluteeniton ja sesongin mukainen (kevät, kesä, syksy, talvi). 
  1. Yhden viikon ruokalista, joka on sesongin mukainen (kevät, kesä, syksy, talvi). 
  1. Miten saa poistettua mustikkatahran paidasta? 
  1. Miten lattiakaivo puhdistetaan? 
  1. Mitä tarkoittaa kotivara ja mitä siihen kuuluu?  
  1. Miten omaa rahankäyttöä voi suunnitella?  
  1. Millä keinoin kotona voi säästää energiaa?  

Kun olet löytänyt vastaukset kysymyksiin, kopioi kyseisten sivujen linkit ja lisää ne sähköpostiviestiin.  

Samalla voit harjoitella upotetun linkin lisäämistä sähköpostiviestiin.  

Lopuksi sähköpostiviesti linkkeineen lähetetään kouluttajalle. 

Linkit voi lähettää kouluttajalle myös WhatsAppin kautta, jos ryhmällä on sellainen käytössä.

Kertausta tiedonhausta (kertaustehtävä)

Osaamistavoitteet: Oppija osaa etsiä tietoa verkossa (hakusanat, hakukoneet). Oppija osaa hakea eri muotoista tietoa (teksti, kuva, video). Oppija osaa arvioida digitaalisen sisällön luotettavuutta. 

Digitaitomerkki-harjoitus 

Kesto: 30 min 

Tehtävä: 
Jaa kysymykset esimerkiksi yksi tehtävä per ryhmä. Edistyneemmissä ryhmässä voi olla useampiakin kysymyksiä ryhmille. Käykää läpi yhdessä kaikkien vastaukset. 

Tehtävät hakukoneista: 

  1. Mitä hakukoneita on olemassa?  
  2. Mitä eri hakusuodattimia voi käyttää? 

Tehtävät tiedon hakemisesta: 

  1. Mitä muistat tiedon hakemisesta hakukoneilla? 
  2. Mistä tiedät, että hakemasi tieto on luotettavaa? 

Tuntisuunnitelmat 

Olemme koonneet alle kaksi erilaista tuntisuunnitelmaa aiheesta. Digitaitokoulutuksessa oppijoiden taitotaso ja mahdollinen etenemistahti määrittelevät tuntiensuunnittelua. 

Tuntisuunnitelma (3 t)  

  • Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min 
  • Tiedonhaku internetistä (videotehtävä) 30 min 
  • Tiedonhakutehtävä (harjoitus) 1,5 t
  • Kuvakaappaus (harjoitus) 30 min 
  • Päivän koonti ja oppijoiden toiveet seuraavalle kerralle (15 min) 
  • Muista tauko! 

Tuntisuunnitelma (3 t)  

  • Päivän tunnelmat: Millä fiiliksellä päivään? 15 min 
  • Tiedonhaku internetistä: tekijänoikeudet ja luotettavuus (videotehtävä) 45 min 
  • Haetaan tietoja, kopioidaan linkki, tekstiä ja kuva (harjoitus) 1 t 
  • Harjoitus ja vinkkejä tiedonhakutaitoihin (harjoitus) 15 min 
  • Kertausta tiedonhausta (kertaustehtävä) 30 min 
  • Muista tauko! 

Tee oma tuntisuunnitelma

Jos käytät kurssilla digitaitomerkistöä varaa siihen tutustumiseen aikaa sekä siihen, että oppijat tekevät omat tilit Open Badge Passportiin (kesto 1 tunti). Jokaisen osaamismerkin suorittamiseen on hyvä varata 1–1,5 tuntia aikaa. Alkupään osaamismerkit ovat helpompia ja ne vaikeutuvat edetessään. 

Videot

Osuvat Taidot-videoiden soittolista (Youtube).

Videot toimivat kouluttajan apuvälineinä ja niistä voi kerrata asioita. Videoita voidaan katsoa yhdessä ryhmän kanssa tai oppijat voivat tutustua niihin itsenäisesti. 

Hakutermejä videoiden hakemiseen verkosta: word perusteet, tiedonhaku, kuvakaappaus tietokoneella, tekijänoikeudet