Turku: Kouluyhteistyötä ja arjen suunnittelua maahanmuuttajaperheille

Turku-kouluyhteistyöpilotti-Nina-Hjelt-1024x768.jpg

Auralan setlementissä pilotissa maahanmuuttajaäidit valmentautuivat perheen ajankäytön ja arjen suunnitteluun. Ensimmäisen polven maahanmuuttaja kohtaa järjestelmän täynnä sääntöjä, oletuksia ja itsestäänselvyyksiä, joita ei aina osata tai muisteta ääneen sanoa. Ei riitä, että lapsi huolehditaan kouluun. On myös pidettävä yhteyttä koulun henkilökuntaan, tuettava oppimista, huolehdittava lasten riittävästä levosta ja ruutuajan rajoittamisesta. Entä jos tämä pitää hoitaa järjestelmässä, jonka lainalaisuuksiin ja toimintalogiikkaan ei ole itse pienestä pitäen kasvanut?

Kaikkien-mallissa koulutuksen sisällön ja tavoitteiden on liityttävä keskeisesti oppijoiden elämään, ja he pääsevät itse muotoilemaan niitä. Lähestyimme ruuhkavuosien aihepiiriä seinäkalenterin, perhekalenterin kautta. Kalenterin yläriville kirjoitetaan perheenjäsenten nimet. Vilkaisulla näkee seuraavan viikon ja kuukauden tapahtumat. Oppijat pohtivat ja sanoittivat arkeaan; tunnistivat itselleen tärkeitä ja osin haasteellisia asioita. Kysymyksiä ja vastauksia etsittiin yhdessä; vertaistuki oli vahvaa.

Lasten puhelimenkäytön rajoittimeksi löysimme Family time -sovelluksen, jolla vanhempi voi muun muassa estää internetin käytön koulumatkalla. Omaa älypuhelimen käyttöämme seuraava sovellus sai puolestaan ymmärtämään, miten kauan arjessamme todella kuluu näyttöä tuijottaen. Opimmekin eritasoisia digitaitoja: hyödyntämään uusia sovelluksia ja analysoimaan, millainen digivälineiden käyttö on lapsille tai aikuisille hyväksi.