Keskeiset asiat
- Oppimisen tunnistaminen ja arviointi on osa oppimista
- Palautekeskustelun käymiseen ja dokumentointiin on varattava aikaa
- Arviointi voi tapahtua henkilökohtaisesti tai ryhmässä
Opettaminen on aina tavoitteellista toimintaa. Toiminnassa opittuja tietoja ja taitoja on oppijan kannalta tärkeää tunnistaa ja tunnustaa – se on osa oppimista. Ohjattu, oppijan henkilökohtainen reflektointi tai ryhmässä toteutettu arviointi- ja palautekeskustelu voivat tuottaa tarpeellisen tiedon oman osaamisen kehittymisestä muodollisen arvioinnin (esimerkiksi koe) sijaan.
Palautteen avulla kouluttaja voi saada arvokasta tietoa oppijoiden kokemuksista ja pystyy kehittämään toimintaa jatkossa.
Menetelmät
– Itsearvioinnin voi toteuttaa kirjoittamalla tai keskustelemalla riippuen oppijoiden kielitaidosta. Ohjaaja voi tehdä muistiinpanoja.
– Tavoitteena on tehdä havaintoja oppijan kokemuksesta ja tunnistaa opittuja tietoja ja taitoja.
– Ohjaaja voi tukea kysymyksillään oppijan pohdintaa sekä tuoda täydentäviä havaintoja keskusteluun.
Kesto n. 30 min. pienryhmissä + n. 45 min. isossa ryhmässä (ryhmän kokoesimerkki 12 henkilöä)
Toteutusajankohta: koulutuksen alussa ennen henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman tekoa
– Jaa oppijat heitä kiinnostavien kehittämisteemojen mukaisiin 3-4 henkilön pienryhmiin
– Jokainen oppija kuvaa alustavasti mitä haluaisi kehittää arjessaan koulutuksen aikana 5 min./oppija
– Jokainen vuorollaan kirjaa ylös toisen oppijan vastaukset
– Kaikki antavat lyhyen, rakentavan palautteen tai vinkin alustavaan ajatukseen
– Kokoontuminen takaisin isoon ryhmään
– Kaikki kertovat muulle ryhmälle uudelleen kehittämisajatuksensa
– Koko ryhmä voi kommentoida ja ideoida
– Kouluttaja kirjaa keskustelun ylös
– Kouluttaja toimittaa oppijalle oman muistionsa
Hyödyt: ryhmäytyminen, kehittämisen yhteisöllistyminen: kaikki tietävät, mitä muut kehittävät, oppija saa kannustusta ja ideoita omaan kehittämiseensä
Toteutusajankohta: koulutuksen lopussa kehittämishankkeiden esittelytilanteessa
– Ohjeista jokaista esittämään kehittämishankkeensa prosessi ja tulokset valitsemallaan tavalla (suullinen tarina, kuva, äänite, draama, video jne.)
– Aikatauluta vuorot valmiiksi ja anna rajattu minuuttimäärä / esiintyjä
– Sopikaa, että jokainen kuuntelee toistensa esitykset ja tekee muistiinpanoja
– Jokaisen esityksen jälkeen ryhmä ja mahdollisesti mukana olevat yhteistyökumppanit kommentoivat positiivisesti ja antavat lisäideoita
– Kouluttaja dokumentoi keskustelut
– Mikäli kouluttajalla on aikaa, oppijoille jaetaan positiiviset kommentit muiden palautteista erillisessä dokumentissa koulutuksen jälkeen
Hyödyt: kehittämisestä tulee näkyvää ja sillä on selkeä deadline, esiintymisvarmuus kasvaa, ryhmähenki vahvistuu, oppijan tietomäärä kasvaa ryhmäkeskustelun myötä
Kesto yhteensä n. 30 min.
– Jaa ryhmä pienempiin, 2 – 3 hengen ryhmiin.
– Voit antaa ryhmälle keskustelun pohjaksi valmiiksi muotoilemasi aiheet tai kysymykset, esimerkiksi “mitä opin päivien aikana”.
– Kukin pienryhmä voi tehdä muistiinpanoja isolle paperille tai post it-lapuille, jotka liitetään lopuksi fläppitauluille. Keskustelulle on hyvä varata aikaa n. 10–15 minuuttia.
– Lopuksi käydään koko ryhmän yhteinen keskustelu. Kouluttaja voi lukea ja ryhmitellä fläppitaululle tuotuja post it –lappuja, ryhmän kommentoinnin tukemana. Vaihtoehtoisesti jokainen pienryhmä voi jakaa omaan paperiin kirjaamansa ajatukset muille.
– Kysymysten muotoilulla keskustelun fokuksen voi asettaa joko omaan oppimiseen ja kehittymiseen (mitä opin, mitä haluaisin vielä oppia) tai koulutuksen toteutukseen (risut ja ruusut)
– Puu metaforana, tavoitteena opittujen asioiden käsittely: mikä on perustietoa (juuret), mitä oivallettiin (lehdet) jne.
– Luodaan omien kirjausten ja yhteisen keskustelun kautta opittua kokoava kuva puun muotoon.
Kesto: toteutetaan toiminnan aikana
– Ohjeista oppijat keräämään ja dokumentoimaan oppimaansa koko koulutuksen ajan
– Ohjeista oppijat miettimään opittuja asioita valmiiden kysymysten avulla, esimerkiksi: Mitä opin? Mitä oppimani tieto minulle merkitsee? Miten voin hyödyntää oppimaani tietoa? Mikä jäi epäselväksi? Mistä haluaisin tietää lisää?
– Voit antaa valmiit kysymykset tai neuvoa oppijaa kirjoittamaan vapaamuotoisemmin ajatuksiaan tai muistiinpanoja.
– Lopuksi oppijat voivat jakaa tuotoksiaan joko ohjaajalle tai koko ryhmälle.
Arviointi- ja palautekysymyksiä
– Listaa 3 tärkeintä oppimaasi asiaa (yksin tai pareittain)
– Mikä koulutuksessa oli hyvää?
– Mitä uutta opin?
– Mikä oli minulle hyödyllistä?
– Mitä haluan seuraavaksi oppia?
– Mitä olisin toivonut enemmän?
– Mistä en pitänyt?
Muistilista
- Varaa arviointiin ja palautteeseen riittävästi aikaa
- Arvioinnin tavoite on syventää oppimista
- Haluatko palautetta koulutuksesta oman työsi kehittämiseksi? Palautetta voi kerätä erillisillä kysymyksillä kirjallisesti tai suullisesti